Pengembangan Buku Ajar Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal
DOI:
https://doi.org/10.31597/ccj.v6i1.686Keywords:
buku, pendidikan karakter, kearifan lokalAbstract
Abstract
Local wisdom as a form of national character is a national identity that must be developed and preserved in every aspect of life, one way is through education. The nature of the educational process carried out in addition to achieving an understanding of the material is also directed at the motivation to continue to maintain and preserve the local wisdom of the Indonesian people. Understanding of the subject matter is also influenced by the learning resources used. As a learning resource, books can provide the necessary information related to the material being studied, so it is very important to provide informative and comprehensive textbooks. This study aims to develop a textbook based on local wisdom in the National Character Education course that is valid, practical, and has potential impact. This research will use a development (R&D) approach that refers to the R & D Cycle Borg and Gall with the stages of preliminary studies, product development, and product trials. The subjects in this study were students of the Civics Study Program who took character education courses. The results of the validation of material experts and linguists showed that the developed book was valid with a score of 94 and 88. Then on the results of the initial test students obtained an average score of 41.9 then in the final test an average score of 80.9 was obtained, this indicates an increase of 39.1 with an N-Gain of 0.7. So it can be concluded if the character education textbooks based on local wisdom that are developed are able to increase understanding of the material being studied.
Keywords: Books, Character Education, Local Wisdom
Abstrak
Kearifan lokal sebagai bentuk karakter bangsa merupakan jati diri bangsa yang harus dikembangkan dan dilestarikan dalam setiap aspek kehidupan salah satu caranya ialah melalui Pendidikan. Hakikat proses Pendidikan yang dilaksanakan selain tercapainya pemahaman terhadap materi juga diarahkan pada motivasi untuk terus menjaga dan melestarikan kearifan lokal masyarakat Indonesia. Pemahaman terhadap materi pelajaran dipengaruhi juga oleh sumber belajar yang digunakan. Sebagai sumber belajar, buku dapat memberikan informasi yang diperlukan terkait materi yang dikaji maka sangat penting menyediakan buku ajar yang informatif dan komprehensif. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan buku ajar berbasis kearifan lokal pada mata kuliah Pendidikan Karakter Bangsa yang valid, praktis, dan berdampak potensial. Penelitian ini akan menggunakan pendekatan pengembangan (R&D) yang mengacu pada R & D Cycle Borg and Gall dengan tahapan studi pendahuluan, pengembangan produk, dan uji coba produk. Adapun subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa Prodi PPKn yang menempuh mata kuliah pendidikan karakter. Hasil validasi ahli materi dan ahli bahasa menunjukan jika buku yang dikembangkan valid dengan skor 94 serta 88. Kemudian pada hasil tes awal mahasiswa memperoleh skor rata-rata 41,9 kemudian pada tes akhir diperoleh skor rata-rata 80,9, ini menunjukkan peningkatan sebesar 39,1 dengan N-Gain sebesar 0,7. Maka dapat disimpulkan jika buku ajar Pendidikan karakter berbasis kearifan lokal yang dikembangkan mampu meningkatkan pemahaman terhadap materi yang dipelajari.
Kata Kunci: Buku, Pendidikan Karakter, Kearifan Lokal.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author is the Copyright Holder